Ronald A. Westerhuis: lasser die beeldhouwer werd
Het Nederlandse publiek kent beeldhouwer Ronald A. Westerhuis vooral als de maker van het Nationaal Monument MH17. Maar zijn werk gaat de hele wereld over. In Zwolle neemt hij het publiek van Kunstwegen graag mee in zijn grenzenloze universum. “Ik geloof in de kracht van groot.”
De deuren van de werkplaats zijn voorlopig gesloten voor publiek, maar ook op het buitenterrein aan de Willemsvaart in Zwolle valt genoeg te zien. Kunstwegen-bezoekers die hier halt houden krijgen een goede indruk van de imposante sculpturen die Ronald A. Westerhuis maakt. Zoals het bijna tien meter hoge Stepping Stones, dat in 2018 bij museum De Fundatie in de binnenstad stond als blikvanger voor de tentoonstelling Size does matter.
Booreiland als inspiratiebron
Formaat doet ertoe voor Westerhuis. En het is niet vaak bescheiden. Zelf zegt hij: “Ik geloof in de kracht van groot.” Westerhuis is vertrouwd met grootschaligheid. Op het booreiland waar hij ooit werkte was hij omringd door een gigantische kluwen van pijpen, buizen en boren. Het werd een inspiratiebron voor zijn kunst.
Want ruim twintig jaar geleden besloot schipperszoon Westerhuis de offshore-industrie, waar hij zich van lasser had opgewerkt tot opzichter, vaarwel te zeggen. Hij koos voor een onzeker bestaan als kunstenaar. Zijn baas verklaarde hem voor gek, “de familie was in rep en roer.” Inmiddels is hij internationaal succesvol. Zijn kunst wordt getoond en verkocht van Mallorca tot Los Angeles. Hij heeft een atelier in Shanghai, waar zijn werk razend populair is.
Elke keer weer een verrassing
Zijn verleden is ook terug te zien in de ambachtelijkheid van het werk. Het roestvrijstaal wordt door een team van zeven mannen en een vrouw tot sculpturen getemd. Naast het Zwolse atelier is daarvoor ook een constructiehal in Meppel beschikbaar. “Ik maak de ruwe vorm, de jongens doen de afwerking. Het is voor mezelf ook elke keer weer een verrassing om een werk terug te zien.”
Zodra het weer kan laat Westerhuis de bezoekers van Kunstwegen graag zien hoe dat in zijn werk gaat. Hij is wel gewend aan mensen over de vloer. Achter de werkplaats in Zwolle ligt de RAW-space – de naam is afgeleid van de initialen van Ronald A. Westerhuis. Het is een multifunctionele ruimte voor exposities en andere culturele activiteiten. Vóór corona een publiekstrekker, met gauw 16.000 bezoekers per jaar.
Kunstwegen houdt kunstwerken levend
Westerhuis is overtuigd van de economische waarde van kunst. “Ik heb er een hekel aan als mensen roepen dat kunst alleen maar geld kost.” Wat niet betekent dat hij zich laat leiden door commerciële motieven, zoals hij benadrukt. “Wat ik maak is wat ik wíl maken. Op dat punt doe ik geen concessies.”
Zo levert hij ook op zijn eigen manier een bijdrage aan Kunstwegen. Het belang van die kunstroute wordt in zijn ogen onderschat. “Mensen moeten begrijpen dat de kunst niet op zichzelf staat, maar dat je ook de omgeving heel anders ervaart. Je komt op plekken waar je anders misschien niet zou komen. Het verruimt je geest.” Met Kunstwegen als verbindende factor beleef je kunst die buiten staat volgens hem anders. “Door zo’n rode draad wordt een sculptuur minder statisch. Het is onderdeel van een geheel, dat houdt het levend.”
‘Ik verbaas mezelf nog steeds’
Voor hemzelf is het monument voor de slachtoffers van de ramp met de MH17 in Vijfhuizen het mooiste wat hij tot nu toe heeft gedaan, zegt hij. “Maar je kunt daar niet te lang bij stilstaan. Gelukkig lijkt er aan de inspiratie geen einde te komen. Ik verbaas mezelf nog steeds in wat ik maak.” www.ronaldawesterhuis.com