Herman Lamers

Herman Lamers (1954) is veelzijdige kunstenaar: hij is beeldhouwer, installatiekunstenaar, fotograaf en tekenaar. Hij studeerde aan de Academie Minerva in Groningen.

Na zijn studie aan de Academie Minerva vestigde hij zich in Rotterdam, waar hij zijn artistieke praktijk verder ontwikkelde. Zijn werk kenmerkt zich door een diepgaande interactie met de ruimte en de context waarin het wordt gepresenteerd.

Herman Lamers bedenkt en creëert projecten voor de openbare ruimte. Hij houdt bij het vervaardigen van zijn kunst veel rekening met de locatie van het kunstwerk en hoe mensen naar dit werk zullen kijken. Hij wil dat zijn werk de confrontatie aangaat met zijn omgeving.

Conceptuele benadering

Lamers onderzoekt de relatie tussen kunst en de ruimte door middel van een breed scala aan materialen, waaronder brons, aluminium, neon, hout, textiel en kunststoffen. Zijn benadering is conceptueel en gericht op de ontmoeting tussen het kunstwerk en de omgeving. Hij streeft ernaar dat zijn werk de ruimte activeert en de toeschouwer uitdaagt om na te denken over de context en betekenis ervan.

Bekende werken 

Lamers heeft verschillende opvallende kunstwerken in de openbare ruimte gerealiseerd. Zoals 'De Lama' (2002, Leeuwarden): Een bronzen lama die in een waterpartij staat, omringd door lichtgevende steentjes. Dit werk is geplaatst in opdracht van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) en vormt een speelse en intrigerende toevoeging aan de omgeving. Het werk 'De Pinguïns' (2002, Rotterdam): Twee bronzen pinguïns geplaatst op een podium met betonbanden en een granito cirkelvorm. En natuurlijk 'De Glazen Engel' in Zwolle. 

Onderzoek en educatie

Naast zijn artistieke werk is Lamers actief als docent en curator. Hij onderzoekt de principes en mogelijkheden van het toevoegen van kunst aan een ruimte, waarbij hij de confrontatie tussen het kunstwerk en de omgeving als essentieel beschouwt . Zijn werk wordt gekarakteriseerd door een voortdurende dialoog tussen idee, vorm, materiaal en ruimte.