David Kessler

David Kessler (1952), een Zwitserse beeldend kunstenaar, maakt kunst die je aan het denken zet — niet door wat je ziet, maar juist door wat je níét ziet. Zijn werk draait om lijnen, licht en leegte, en hoe je als kijker zelf betekenis geeft aan de ruimte om je heen.

Van New York tot Italië

Kessler begon zijn loopbaan als beeldhouwer in Amsterdam en New York, waar hij zijn fascinatie voor vorm, ruimte en perspectief verder ontwikkelde. Sinds 1997 woont en werkt hij in Italië. Daar leidt hij een verrassend dubbel leven: naast zijn kunstenaarschap houdt hij zich bezig met het fokken van Suffolkschapen. Zijn atelier op het platteland is zijn creatieve thuisbasis, maar zijn werk is in heel Europa te vinden — vaak in de openbare ruimte.

Verbeelding

Een goed voorbeeld van zijn werk is De Onzichtbare Vorm (1994), te zien op station Zwolle. Dit kunstwerk bestaat uit zes zandstenen reliëfs op de gevel van het station en drie lichtlijnen in het dak van de stationshal. De vormen zijn bewust onderbroken en gefragmenteerd. Je ziet ze dus niet in hun geheel — maar je hersenen vullen ze automatisch aan. Zo word je als kijker medemaker: je moet het beeld zelf afmaken in je hoofd.

Meer dan alleen mooi

Kessler’s kunst draait niet om decoratie, maar om beleving. Zijn werken dagen je uit om op een andere manier te kijken. Wat is er zichtbaar? Wat niet? En hoe vullen we als mensen zelf de gaten in wat we waarnemen? Zijn stijl is strak, geometrisch en minimalistisch, maar zit vol ideeën over hoe we de wereld ervaren.

Kunstenaar van hoofd én hart

Kessler maakt kunst die de grenzen opzoekt van wat we zien en hoe we dat interpreteren. Hij laat je stilstaan — letterlijk, op een perron bijvoorbeeld — en even anders naar je omgeving kijken. In een tijd waarin we dagelijks worden overspoeld met beelden, nodigt hij je uit om juist de lege ruimte betekenis te geven.

Het roer om

In 1997 gooit kunstenaar Kessler het roer om. Hij beeindigt zijn internationale carrière als beeldhouwer en verhuist naar het Italiaanse Mugello. Hier wijdt hij zich sindsdien vooral aan de teelt van Suffolkschapen en toont zijn werk voornamelijk in regionaal verband.